Sunday, September 30, 2012

2. nädala ülesanne.


Õpihaldussüsteemid


Kuna Eesti Kaitseväes sh Kaitseliidus on kasutusel õpihaldussüsteem Ilias, siis valisin selle ka käesoleva ülesande raames analüüsimiseks. Ise olen Iliases seni olnud vaid õppija rollis, aga praegusel hetkel valmistan juba kursust ette ka õpetajana.

Eelmisel nädalal kirjutasin, et õpikeskkonda mõjutavad sisemised ja välimised tegurid. Kui eelmise nädala definitsiooni õpikeskkonnast kitsendada ainult Iliasele, siis võib öelda, et sisemised tegurid jäävad täpselt samasuguseks kui laiema õpikeskkonna puhul ja tulenevad ikka ainult õppijast enesest. Kui õpikeskkonda mõjutavaid välimisi tegureid vaadata ainult Iliase sees, siis Ilias iseenesest on igasuguste segajate ja tähelepanu tõmbajate poolest väga vaene. Tegelikult neid polegi. Ainuke, kes saab väliseid tegureid mõjutada on õpetaja, kes saab luua sõltuvalt õpieesmärgist võimalikult atraktiivse ja motivatsiooni tõstva keskkonna oma kursuse jaoks. Ehk siis kokkuvõtvalt eelmise nädala lõpetuseks ja Iliase teema sissejuhatuseks võib öelda, et Ilias on õpikeskkonnana üsna nõudlik süsteem, mis nõuab õpetajalt pingutust väliste teguritega õpimotivatsiooni tõstmiseks ja õppijalt pingutust oma sisemise motivatsiooniga, sest Ilias ongi puhtalt õppimiseks mõeldud süsteem ja internetimaailma lisavõlud (nt linkimine sotsiaalmeediasse) pole sinna ilmselt teadlikult jõudnud.


Ehkki Ilias õpihaldussüsteemina ei ole pooligi võimalusi, mida mainib David Wilkins oma blogipostituses "A Defence of LMS", on ka Iliasel nii positiivseid kui negatiivseid külgi ja põhjuseid, miks Eesti Kaitsevägi on otsustanud just seda õpihaldussüsteemi kasutada.

Positiivne:
1. Kasutades õpihaldussüsteemi on võimalik õpilasel omandada teadmisi endale sobivas tempos ja ajal. Iliase Scorm moodulites on võimalik teooria sisse pikkida ka eneseteste/küsimusi, mis aitavad õpitut kinnistada.
2. Peale õpitu omandamist saab õppija sooritada testi ja saada konkreetse tagasiside testi näol.
3. Ilias toetab Scorm standardit, mis võimaldab koostatud mooduleid lihtsa vaevaga teistesse õpihaldussüsteemidesse, mis seda standardit toetavad, mooduleid ümber kanda ja vastupidi.
4. Eesti Kaitsevägi kasutab Iliast seetõttu, et Ilias on kasutusel ka kõigis NATO ja PfP (Partnership for Peace) riikide sõjavägedes ning Ilias on välja töötatud spetsiaalselt miliaarstruktuuride jaoks. Iliase laialdane kasutus võimaldab erinevate riikide kaitseväelastel ka rahvusvahelistel kursustel juba tuttavat õpihaldussüsteemi kasutada.
5. Ilias on keskkonnana suhteliselt selge ja kergesti kasutatav. Või vähemalt on ta kergesti kasutatav siis, kui oled seda juba korra kasutanud. Väikesed uuendused lisanduvad Iliasesse pidevalt, aga suures plaanis on tegu siiski stabiilse keskkonnaga.
6. Ilias võimaldab aktiivset suhtlust õppijate vahel ja õppijate ning õpetaja vahel. Seal on olemas õppijate kaasamise ja suhtlusvahendid, mille abil saab kursuselt tuleneva kasu tunduvalt suuremaks muuta kasutades ära õppijate kogemusi ja ühistegevusest tuleneva sünergia.
7. Iliases olebvate personaalsete töövahendite abil saab keskkonna mõnel määral endale sobivaks muuta. Saab kasutada kalendrit, isiklikke märkmeid, oma töölauda jne.
8. Õpetajale kasutamiseks on olemas kursuse läbiviimise ja haldusvahendid. Konkreetsete detailsete teadmiste drillimisel nt saab kursuse üles ehitada ka nii, et õpetaja ei peagi kuidagi sekkuma, vaid ainult jälgib oma haldusvahenditest, kuhu maale õppija oma teadmiste omandamisega jõudnud on ja millisele tulemusele testi sooritas. Sellist võimalust on siiski mõistlik kasutada ainult väga sobiva teema puhul nt relvade taktikalis-tehniliste andmete omadamiseks.
9. Ilias võimaldab üles laadida faile nii õpetajal kui õppijatel.
10. Olulisena kaitseväele võimaldavad Iliase testid kasutada ka kaardiküsimusi (topograafia välajõppes).


Negatiivne:
1.Põhiline vastuargument e-õppel ja õpihaldussüsteemil on eelkõige vahetu kokkupuute puudumine õpilase ja õpetaja vahel. Õpetaja klassitunnis või harjutusel saab paljuski mõjutada õpilast tulenevalt tema tujust ja emotsioonidest. Iliases on võimalik, et küsimuse tekkides on õpetaja samal ajal onlainis ja tekkinud küsimus saab koheselt vastuse, aga samas võib juhtuda ka, et napilt enne südaööd tekkinud õpituhin lahtub, sest segavale küsimusele ei saa vastust enne hommikut.
2. Kaitseväe süsteemis on tihti vaja õpetatada teatud oskuseid automaatsele tasemele ehk kasutatakse paljude taktikaliste olukordade ja relvakasutamise oskuse puhul nn. lihaselist mälu. Paraku õpihaldussüsteem võimaldab küll teatud teoreetiliste teadmiste ja oskuste omandamist, kuid see ei võimalda läbi viia praktilisi harjutusi, läbi mille oskused kinnistatakse. Relva kasutamisel harjutatakse sadu kordi läbi tegevust tõrgete korral, et ka reaalses olukorras, stressis olles, oskaks sõdur relva uuesti töökorda seda. Sama kehtib näiteks liikimisviiside ja laskeoskuse puhul.
3. Õpihaldussüsteem ei võimalda koostegevusõppe läbiviimist, kus üksikvõitleja peab väljaõppe lõpuks tegutsema jao (9 meest), rühma (30 meest) ja kompanii(128 meest) koosseisus.
4. Ilias uueneb ja eestistub pidevalt. Veel paar aastat tagasi oli keskkond puhtalt inglise keelne ja see hirmutas paljusid vabatahtlikke kaitseliitlasi kursusel osalemast. Praegusel hetkel on Iliase eestipoolne administraator suurema osa keskkonnast eesti keelde tõlkinud, kuid jätkuvalt tulevad koos sagedaste uuendustega tagasi ka inglise keelsed väljendid.
5. Iliases puudub õppijal võimalus ümber kujundada oma töölauda ja tegutsemiskeskkonda, mis on suhteliselt muutmatult ette antud.
6. Puudub ühtne üle-eestiline Iliases tegutsevate instruktorite kogukond, kes vahetaks omavahel kogemusi ja lahendaks tekkinud probleeme/küsimusi. Igaüks toimetab omaette ja lahendab oma probleeme parimal võimalikul moel jättes teadmatusest kasutamata teiste poolt seni kogetud parimad praktikad.
7. See ei tulene nüüd küll otseselt Iliasest, aga õpihaldussüsteemi kasutus iseenesest eeldab ligipääsu arvutile ja internetile ja ka mõningast oskust neid kasutada. Väga erinevas vanuses ja oskustega kaitseliitlaste puhul saab ka see sageli takistuseks.


Minu selle nädala õpikogemus:
1) Õpetajana on Ilias minu jaoks senini võõras ja seetõttu olen ma sel nädalal selles vallas palju avastanud. Iliase vahendid ja nende kasutamine on minu jaoks uudsed. Seetõttu ma ilmselt ei osanud ka siinkohal võibolla päris kõigile Iliase positiivsetele ja negatiivsetele külgedele tähelepanu pöörata.
2) Kinnistasin ja mõtlesin veelkord süvenenult üle haridustehnoloogia õpingutes värskelt omandatud teadmised selle kohta, mis on õphaldussüsteem, õpi-, õppe- ja muud keskkonnad ning milliste nüansside poolest nad minu jaosk omavahel erinevad.
3) Iseenda õppimise kohta olen märganud, et üllataval kombel saab siiani väga paljut õpitavat siduda isikliku kogemusega oma tööst. Kaitseliit ikkagi ongi valdavalt väljaõppega tegelev organisatsioon ja sobitub ka ülikooli õpingute konteksti hästi. See mulle meeldib, et saan õppida kasutades isiklikke kogemusi.
Loomulikult tuleb hakata teooriat sellesse olemasolevasse praktikasse nüüd sisse panema. Meie kombel öeldes "Enam pole võimalik puusalt valangutega lasta, vaid nüüd tuleb sihtima hakata":).



No comments:

Post a Comment